Dr. Sascha Euler

Dr. Sascha Euler
Address
Lange Laube 6
30159 Hannover
Building
Room
202
Office hours
Please arrange an appointment
Address
Lange Laube 6
30159 Hannover
Building
Room
202
Office hours
Please arrange an appointment
Position
Seconded
Office hours
Please arrange an appointment
Institute of Philosophy

Profile

Sasha S. Euler holds degrees in educational psychology, philosophy/ethics and English linguistics. In addition, he trained as a coach/counselor and psychotherapist. His interdisciplinary research centers around the intersection of philosophy and psychology, with a special interest in the fields of happiness-meaning-resilience, culture, gender and philosophy of science, in addition to teaching philosophy, in general. Another line of his research focuses on scientifically analyzing and expanding ancient philosophy.

 

He completed his PhD in 2021. His dissertation was entitled “Philosophy as a Way of Life as a foundation of humanistic education between lifeworld and the empirical sciences”. He currently works part-time as a high school teacher of philosophy and ethics and part-time at the Leibniz University at Hanover. 

Main Areas of Research and Teaching

  • Teaching Philosophy
  • Interdisciplinary research, esp. Intersection of philosophy and psychology
  • Ancient philosophy, esp. Hellenistic Philosophy as Way of Life
  • Happiness-meaning-resilience
  • Culture & gender, esp. deconstructivist feminism
  • Philosophy of science & scientific literacy
  • Publications
    2022

    Euler, S.S. (2022). Lebenskunst als Grundlage einer humanen Bildung zwischen Lebenswelt und Wissenschaft. DISSERTATIONSSCHRIFT. Online unter: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-777123

    2020

    Euler, S.S. (2020). Replik zu den Kommentaren zu Bettina Bussmanns philosophiedidaktischem Dreieck. Information Philosophie, 4 (2020), 111-113.

    2020

    Euler, S.S. (2020). Epikurs Lebenskunstphilosophie: Ein problemorientiertes Lernmodul. Zeitschrift der Didaktik der Philosophie und Ethik, 4 (2020), 50-61.

    2019

    Euler, S.S. (2019). Psychological universals in the study of happiness: From social psychology to Epicurean philosophy. Science, Religion and Culture, 6 (1), 130-137.

    2018

    Euler, S.S. (2018). Orientierungskompetenz und Lebensweltlichkeit: Integrationsmöglichkeiten der Bezugswissenschaften Philosophie und Psychologie im Ethikunterricht. In B. Bussmann & M. Tiedemann (Hrsg.), Jahrbuch für Didaktik der Philosophie und Ethik 19 (2018): Lebenswelt und Wissenschaft (S. 117-138). Dresden: Thelem.

    2018

    Euler, S.S. (2018). Judith Butler’s critique of binary gender opposition in Gender Trouble:
    A task-based lesson sequence. In M. Eisenmann, C. Ludwig (Hrsg.), Queer Beats:
    Gender and Literature in the EFL-Classroom
     (S. 439-459)Frankfurt: Peter Lang. 

    2017

    Euler, S.S. (2017). Using the project method for teaching culture & intercultural competence. Die Unterrichtspraxis, 50 (1), 67-78. 

    2015

    Euler, S.S. (2015). The age of neuroeducation. English Teaching Professional, 98, 4-6.

    2015

    Euler, S.S. (2015). Teaching with philosophy and psychology. Voices, 243, 14-15.

    2014

    Euler, S.S. (2014). Assessing instructional effects of proficiency-level EFL pronunciation teaching under a connected speech-based approach. Studies in Second Language Learning and Teaching, 4(4), 665-692.

    2014

    Euler, S.S. (2014). From communicative to task-based pronunciation teaching: Utilizing the power of rhythm and connected speech. Speak Out! 51, 5-15.

    2014

    Euler, S.S. (2014). Implementing a connected speech-based approach to pronunciation teaching. In T. Pattison (Ed.), IATEFL 2013 Liverpool Conference Selections (pp. 104-106). Canterbury: IATEFL.

  • Teaching
    WiSe 2022/23

     

    • Antike Philosophie schüleraktivierend aufbereiten und unterrichten
    • Vorbereitung auf das Fachpraktikum der Fächer Philosophie und Werte und Normen

     

    SoSe 2022
    • Wissenschaftstheorie und Methodologie als Thema des Philosophie-/WuN-Unterrichts
    WiSe 2021/22
    • Einführung in die Fachdidaktik Philosophie/WuN
    SoSe 2021
    • Ansätze moderner Philosophiedidaktik
    WiSe 2020/21
    • Ansätze moderner Philosophiedidaktik
    SoSe 2020
    • Glück, Sinn und Resilienz als Themen des Philosophie-/WuN-Unterrichts
    WiSe 2019/20
    • Verbindungsmöglichkeiten von Philosophie, Psychologie und Naturwissenschaft im Philosophie-/WuN-Unterricht
    SoSe 2019
    • Didaktisiertes Fachwissen im Philosophie-/WuN-Unterricht
    WiSe 2018/19
    • Didaktisierung und Materialgestaltung im problemorientierten Philosophie-/WuN-Unterricht
    SoSe 2018
    • Interdisziplinarität und Wissenschaftsorientierung im Philosophie-/WuN-Unterricht
    WiSe 2017/18
    • Orientierungskompetenz und Lebensweltlichkeit im Philosophie-/WuN-Unterricht

    SoSe 2017
    • Philosophie als Lebenskunst in Hellenismus und Kaiserzeit
    WiSe 2016/17
    • Die Wiederentdeckung eudaimonistischer Philosophie in der Positiven Psychologie